luni, 12 septembrie 2016

Taina botezului și semnificația obiectelor din trusoul de botez


     Câte ceva despre Taina botezului și semnificația obiectelor din trusoul de botez

      Cei mai mulți dintre noi am participat la un botez, fie ca părinți, fie ca nași, dar de cele mai multe ori, prea preocupați de organizarea evenimentului cu tot ceea ce presupune el, pierdem din vedere semnificația cea mai importantă, și anume, slujba botezului și ceea ce se intamplă pe parcursul acesteia. 
      Botezul este începutul vieții în Hristos si în Biserica, iar nasii, care devin "părinții spirituali", mărturisesc credința în numele copilului botezat. Taina botezului reprezintă scufundarea copilului în apă de trei ori în numele Sfintei Treimi, moment în care coboară harul Duhului Sfânt, iar copilul este iertat de păcatele strămoșești, renaște duhovnicește și devine membru al Bisericii Creștine.

      Slujba botezului este compusă din două părți :

  • Prima parte este cea a dezlegării pentru alungarea duhurilor rele și se face în pridvorul bisericii. Aici are loc lepădarea de satana, unirea cu Hristos și mărturisirea credinței prin rostirea de către nași a Crezului. Urmează tămâierea în jurul mesei și a cristelniței, ce simbolizează buna mireasmă a Duhului Sfânt care alungă mirosul greu al păcatului. 
  • Cea de a doua parte reprezintă slujba botezului și cea a mirungerii ce cuprinde rugăciuni pentru sfințirea apei de botez și a untdelemnului "bucuriei " cu care copilul este uns înaintea botezului: pe frunte, piept, mâini și picioare și din care preotul toarnă apoi de trei ori în apa botezului.
        Copilul este scufundat de trei ori în cristelniță (în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh). Scufundarea de trei ori reprezintă cele trei zile petrecute de Hristos în mormânt, iar afundarea în apă este de fapt moartea noastră pentru viața de păcat de până atunci, iar ieșirea din apă este învierea noastră împreună cu El, pentru viața cea nouă. 
        După ce este scos din apă, preotul dă copilul nașilor care poartă pe brațe pânza de mir/crasma și-l înfășoară cu ea pe acesta. 
       Acum este momentul când preotul aprinde lumânarea pe care o țin nașii, pentru a arăta lumina harului primit la botez. 
  După alte rugăciuni preotul unge trupul celui botezat cu Sfântul și Marele Mir. 
       Preotul, nașul și copilul înconjoară de trei ori cristelnița și masa pe care este Sfânta Evanghelie, ceea ce reprezintă semnul bucuriei Bisericii pentru primirea în sânul ei a unui nou credincios. 
       După acest moment preotul taie perii capului copilului, în semnul Sfintei Cruci, ca semn că s-a lepădat de omul vechi și s-a îmbrăcat în cel nou. 
      Nașii îmbracă copilul în veșminte noi, după care preotul îl duce în fața Sfântului Altar și îl impărtășește cu Trupul și Sângele lui Hristos. 
       Aici se încheie slujba botezului, după care nașii, părinții și invitații merg să petreacă în cinstea celui mai nou membru al Bisericii Creștine.